19 ژانویه 2024 - یک دستگاه جدید، که جراحی متابولیک را بدون ایجاد هیچ برشی انجام می دهد، می‌تواند از فناوری‌های فعلی برای مدیریت شرایط متابولیک پیشی بگیرد و درمان بی‌نظیری را برای میلیون‌ها نفر که جراحی تهاجمی را رد می‌کنند یا به داروها پاسخ نمی‌دهند، ارائه کند.

در مطالعه ای که توسط یک تیم بین المللی از دانشگاهیان برجسته از جمله دانشمندان کالج کینگ لندن انجام شد، محققان دریافتند که آندوسکوپی ForePass در درمان بیماری هایی مانند چاقی شدید، دیابت نوع 2 و استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) کارایی فوق العاده ای دارد.

این مطالعه که در مجله Gut منتشر شد، با هدف ارزیابی تأثیر دستگاه ForePass بر وزن، حساسیت به انسولین و میکروبیوتای مدفوع (طیفی از میکروارگانیسم ها) در خوک ها، در مقایسه با گروه کنترلی که تحت این روش قرار نگرفتند، انجام شد.

نتایج حاکی از کاهش 79 درصدی افزایش وزن در مقایسه با گروه کنترل بود که نشان می‌دهد این روش ممکن است نسبت به جراحی‌های متابولیک متداول مانند بای پس معده موثرتر باشد. همچنین بهبودهای قابل توجهی را در نحوه کنترل انسولین و کاهش تولید گلوکز در کبد در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.

در نهایت، این مطالعه بهبود قابل توجه پاسخ به انسولین، افزایش استفاده از گلوکز و تغییرات مفید در باکتری‌های روده مرتبط با سلامت متابولیک را نشان داد.

دکتر Manoel Galvao Neto، نویسنده ی اصلی این مقاله، جراح و محقق آندوسکوپی مستقر در کالج پزشکی سری آروبیندو در هند، گفت: دستگاهForePass ، یک تغییر دهنده بازی برای درمان مشکلات متابولیک شدید خواهد بود. این دستگاه اثرات جراحی متابولیک را بدون روش های تهاجمی و بدون ایجاد برش در اندام های داخلی تکرار می کند. این اولین دستگاه در نوع خود است و راه را برای دوران جدید مدیریت مشکلات متابولیکی شدید هموار می کند.

دکتر Neto، ادامه داد: "این یک پیشرفت بسیار مهم است، زیرا 99 درصد از بیماران جراحی چاقی را به دلیل ماهیت تهاجمی آن رد می کنند. جامعه پزشکی مشتاقانه منتظر آزمایش های بالینی آتی مربوط بر روی دستگاه ForePass است."

دستگاه ForePass، یک ابزار نوآورانه است که توسط شرکت Keyron ساخته شده است که شامل یک بالون معده با یک کانال مرکزی است که به یک آستین روده منعطف متصل می شود و در نتیجه مکانیسم جراحی متابولیک تهاجمی را بدون نیاز به جراحی یا ایجاد برش به طور موثر تکرار می کند.

این دستگاه با استفاده از آندوسکوپی در معده و ابتدای مجرای روده کوچک قرار داده می‌شود، روشی بسیار کمتر تهاجمی و ارزان‌تر در مقایسه با جراحی متابولیک. بر خلاف جراحی متابولیک، ForePass کاملا برگشت پذیر است و آن را به گزینه ای جذاب برای بیماران تبدیل می کند.

برای این مطالعه، در خوک‌ها دستگاه ForePass به مدت یک ماه کاشته شد و دستگاه کاهش قابل توجهی 79 درصدی را در افزایش وزن و افزایش قابل توجه در تعادل گلوکز را در مقایسه با حیوانات کنترل(که این دستگاه در بدن آنها کاشته نشده بود) نشان داد.

علاوه بر این، میکروبیوتای مدفوع را به طور مطلوب تغییر داد و باکتری های مرتبط با سلامت متابولیک را تقویت نمود. این پیامدها با معکوس شدن چاقی شدید، دیابت و MASH مطابقت دارند که نشان دهنده بهبود کلی در سلامت متابولیک است.

پرفسور Geltrude Mingrone، استاد دیابت و تغذیه در کالج کینگ و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: یافته‌های این مطالعه فوق‌العاده و بی‌سابقه است. ما متوجه شدیم که ForePass می‌تواند حتی موثرتر از جراحی متابولیک باشد. درمان‌های سنتی، از جمله داروها، برای افرادی که BMI بالاتری دارند، با کمیاب شده اند.ForePass یک دستگاه برجسته است زیرا مزایای جراحی متابولیک را بدون نیاز به جراحی واقعی به شما ارائه می‌دهد. همین امر، آن را تبدیل به یک تغییر دهنده ی بازی برای میلیون‌ها فردی می‌کند که تمایلی به انجام عمل جراحی ندارند. این دستگاه نوید بخش تحولی بزرگ در درمان چاقی شدید و آسیب‌های مرتبط با مقاومت به انسولین مانند دیابت و بیماری‌های مختلف کبدی است. ForePass برای کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش وزن قابل توجه طراحی شده است و غذا را به عمق روده هدایت می کند. این فرآیند به طور قابل توجهی مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و به طور موثر دیابت و بیماری های جدی کبدی مانند MASH را درمان می کند یا به طور بالقوه معکوس می کند.

پروفسور استفان آر بورنشتاین، رئیس بخش دیابت و مشاور غدد درون ریز مستقر در کالج کینگ، و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: با توجه به اینکه داروهای موجود در دستیابی به کاهش وزن لازم برای افرادی با BMI بسیار بالا، کمیاب شده اند،ForePass  یک راه‌حل تحول‌آفرین برای این بیماران خواهد بود. این پتانسیل می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر زندگی ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان داشته باشد.

شرکت Keyron قصد دارد آزمایش‌های بالینی ForePass را آغاز کند، که پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال 2025 آغاز گردد. اگر آزمایش‌های بالینی ایمنی و اثربخشی مشاهده شده در حیوانات را تأیید کند، این دستگاه پتانسیل ایجاد انقلابی را در درمان چاقی شدید در دهه‌های آینده دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-incisionless-device-revolutionize-treatment-diabetes.html